ČTÚ chce od poskytovatelů udávat přesné rychlosti

Přesná rychlost internetového připojení v nabídkách a transparentnější přístup k zákazníkům. To je příslib, se kterým před nedávnem přišel Český telekomunikační úřad poté, co prováděl rozsáhlou kontrolu kvality internetového připojení. Ta podle něj nedopadla vůbec dobře, protože inzerované rychlosti byly výrazně nižší než ty, na které měly v plánu společnosti své klienty nalákat.

Jak bude možné tento požadavek zapracovat do reálné nabídky, se uvidí na začátku příštího roku. V tu dobu totiž vstoupí v platnost novela, jež bude stanovovat podmínky týkající se služeb elektronických komunikací. S novelou má podle ČTÚ přijít i řešení situace. To se nachází v tom, že operátoři budou uvádět přesnou rychlost připojení, kterou jsou zákazníkům schopni zprostředkovat. Klientům to má především usnadnit výběr poskytovatele. „Díky novelizovanému znění budou mít poskytovatelé internetového připojení povinnost stanovit rychlostní parametry poskytované služby v předepsané závislosti na inzerované rychlosti. To povede nejen k lepší orientaci uživatelů v nabídkách, ale především k tomu, že skutečně poskytované služby budou lépe odpovídat inzerovaným nabídkám,“ popsal plánované změny Český telekomunikační úřad a doplnil, že bude-li poskytovatel nabízet službu přístupu k internetu v pevném místě s inzerovanou rychlostí např. 100 Mbit/s, hodnota běžně dostupné rychlosti bude muset být ve smlouvě stanovena na konkrétní hodnotu vyšší nebo rovnou 60 Mbit/s  a minimální rychlost na hodnotu vyšší nebo rovnou 30 Mbit/s. 

 

Vše by tedy mělo fungovat zhruba tak, že ve smlouvě na službu s nabízenou rychlostí 100 Mbit/s získá zákazník běžně dostupnou rychlost 80 Mbit/s. Minimálně by pak rychlost měla klesnout na 50 Mbit/s. „Velkou trvající odchylkou, zakládající možnost reklamovat nedostatečnou kvalitu služby, by pak byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s souvisle po dobu delší než 70 minut. Velkou opakující se odchylkou by byl pokles skutečně dosahované rychlosti pod 80 Mbit/s třikrát, vždy po dobu nejméně 3,5 minuty, v časovém úseku 90 minut,“ vysvětlil Český telekomunikační úřad v tiskové zprávě s tím, že jakýkoli pokles skutečně dosahované rychlosti pod 50 Mbit/s by pak už byl považován za výpadek služby. Úřad si tedy od novely slibuje to, že klient získá o službách poskytovatele internetu přesnější informace, což mu pomůže při volbě nejvhodnějšího operátora.

Transparentnost versus realita

Vize Českého telekomunikačního úřadu o absolutní transparentnosti a přesnosti inzerované služby jsou sice líbivé a pro klienta velmi lákavé, ale realita se zřejmě bude v mnoha ohledech lišit.

Můžeme to demonstrovat například na službě 100 Mbit/s na optické síti, což je druh produktu, který nabízí drtivá většina poskytovatelů internetového připojení.

Zákazník si ji zakoupí a počítá s tím, že mu doma budou všechna zařízení (od televize po notebook, telefon či tablet) komunikovat touto rychlostí. V tento momentu se však střetává se skutečností, která je o poznání jiná. Důvodem je to, že na faktickou rychlost má vliv mnoho dalších faktorů, které již poskytovatel nemá jak ovlivnit. Prvním z nich je například to, že klient připojující se prostřednictvím wifi může bydlet v zarušeném prostředí.  Nijak nepomůže ani fakt, že je na wifi připojeno příliš mnoho zařízení nebo má zákazník starší router či přístroj s neaktuálním firmwarem. To vše jsou okolnosti, které zakoupenou rychlost degradují.

Jak správě změřit rychlost připojení?

Není-li uživatel spokojený s rychlostí, kterou doma má, může si samozřejmě zkontrolovat, zda mu vše funguje v souladu se smlouvou, jež uzavřel. Aby se dobral reálných čísel, musí však splnit pár pravidel. Prvním z nich je, že přístroj (počítač, notebook), na kterém rychlost ověřuje, musí být připojený kabelem. Také by na něm nemělo probíhat stahování nebo aktualizace systému. Rychlost je třeba měřit v okamžiku, kdy jsou všechna další zařízení vypnutá. Dále musí svůj dotaz týkající se měření směrovat na nejbližší rychlostní server. Je totiž samozřejmě rozdíl v tom, zda dotaz putuje do Číny nebo do Prahy. Naštěstí však fungují ověřené webové stránky (www.speedtest.net), které vás na nejbližší rychlostní server samy nasměrují. V okamžiku, kdy se zákazník dozví reálnou rychlost internetového připojení, kterou mu poskytovatel zprostředkoval, mohou nastat dvě možnosti.  Buď je vše v pořádku a naměří plus mínus 100Mbit/s nebo se hodnoty propadnou například na 50 nebo dokonce 30 Mbit/s. Pak je skutečně na místě kontaktovat poskytovatele s tím, že kvalita internetového připojení není v pořádku a je možné službu reklamovat.

Rychlost připojení si můžete změřit také na našem webu na této stránce.

Zpočátku upozornění, poté sankce

Jak by měl spotřebitel s touto tržní novinkou naložit, chce Český telekomunikační úřad seznámit veřejnost na konci letošního roku. Podle slov předsedkyně ČTÚ Hany Továrkové se však Úřad prozatím nechystá poskytovatele mobilních služeb za případná nedodržování nařízení trestat sankcemi, ale plánuje pouze upozorňovat. V rozhovoru pro ČTK nicméně řekla, že už nyní má informace o rebelech, kteří nová nařízení chtějí v budoucnu ignorovat.

Během kontrol, jež Úřad zahájil už během léta, bylo zjištěno, že 16 % přípojek výrazně nesplňuje smluvně přislíbenou rychlost. 36 % jich dokonce ani nebylo schopné dosáhnout maximální rychlosti, kterou si zákazník platil. Hlavní příčinou tohoto problému byla například výrazná vzdálenost od ústředny nebo nízká šíře pásma.

Velcí hráči s novelou souhlasí

Velcí operátoři jako Vodafone, O2 nebo T-Mobile s plánovanými změnami problém nemají. Chápou je jako nástroj, který především pomůže kultivaci telekomunikačního trhu a celkově tak přispěje k férovějším nabídkám pro všechny klienty.

Český telekomunikační trh v sobě však kromě velkých a větších operátorů zahrnuje zhruba 2400 poskytovatelů internetu, kteří musí na novelu Českého telekomunikačního úřadu zareagovat. 144 z nich nabízí zákazníkům připojení skrze mobilní i pevné sítě, 2055 prodává pevný internet a 205 internet prostřednictvím mobilních sítí. Zdali budou všichni respektovat nařízení ČTÚ, uvidíme na začátku ledna příštího roku.

 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 29.9.2020

Český telekomunikační úřad konečně zahájil aukci 5G kmitočtů!

Po třech neúspěšných pokusech je to konečně tady. Český telekomunikační úřad v pátek odstartoval výběrové řízení, z něhož by měl vyjít čtvrtý silný operátor. Dlouho očekávaná aukce 5G kmitočtů představila své finální podmínky.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 10.8.2020

Vše, co jste chtěli vědět o 5G

Skutečně potřebujeme v České republice 5G sítě? Co přinesou běžným uživatelům a mohou být nějakým způsobem škodlivé pro naše zdraví? Tyto a řadu dalších otázek se pokusili zodpovědět odborníci na konferenci na téma 5G sítě, která proběhla před několika dny.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 27.7.2020

aktualizace zákona

Na jeden set-top box všechny poskytovatele?

Aktualizace zákona o elektronických komunikacích je za dveřmi a spolu s ní čeká český telekomunikační svět několik zajímavých změn. Do budoucna by to mohlo znamenat například to, že vám operátor už nebude moci dodat set-top box, který bude fungovat jen s jeho službou.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 22.6.2020

NejPripojeni TV

Nová aplikace NejPřipojení TV

Naši novou aplikaci s názvem NejPřipojení TV si budete moci pořídit už od 1. července a využívat ji na třech zařízeních. Za službu zaplatíte 199 Kč. Zákazníci xDSL služeb získají zvýhodněnou cenu 149 Kč.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 15.6.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

zoek2020

Novela zákona o elektronických komunikacích

Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu. 


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020

1.4.2020 zaniká značka UPC

1.4. zaniká značka UPC

Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020

1 Gb/s do sedmi let!

Existence Gbit sítí - CETIN

Gigabit optikou až do domu pro milion domácností?



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 21.10.2019

Akvizice UPC

Akvizice UPC Česká republika

Novým majitelem UPC Česká republika s.r.o. se stává Vodafone a od 1.8.2019 přebírá jejich aktivity.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 13.8.2019

Akvizice Lemo internet

Akvizice Lemo Internet a.s.

Novým akcionářem Lemo internet a.s. se stal T-Mobile Czech Republic a.s



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.6.2019