Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. Taková drobnost, jako nezaplacená složenka na pár set korun, dokáže mimo jiné zkomplikovat i možnost připojení k internetu. I tato situace se však dá vyřešit ke spokojenosti klienta i poskytovatele.

Jak SOLUS funguje?

SOLUS funguje jako sdružení právnických osob, které mezi sebou sdílejí informace o zákaznících, kteří mají problémy s platební morálkou. Tyto informace mají primárně sloužit k ochraně poskytovatelů a zároveň brání klientům v dalším zadlužování. Registr v sobě sdružuje řádově 60 společností. Ty na trhu poskytují například bankovní úvěry, stavební spoření, P2P půjčky, plyn, elektřinu nebo právě telekomunikační služby.

V registru fyzických osob SOLUS je v současné době evidováno asi 560 tisíc lidí s dluhem po splatnosti. Olomoucký kraj se na celkovém počtu podílí více než 37 tisíci dlužníky staršími 18 let. V porovnání se zbytkem republiky se tak držíme v poměrně průměrných číslech. Kvůli nedávným opatřením spojeným s epidemií koronaviru je však otázkou, zda se počet lidí neschopných splácet své závazky nebude zvyšovat.

Zatímco nejbližší měsíce díky možnosti odkladu splátek pravděpodobně nepřinesou masivní zápisy nových dlužníků do registrů, na konci roku bude skutečně záležet na tom, jaká bude ekonomická síla obyvatel a jejich schopnost splácet závazky přijaté v době ekonomického růstu,“ okomentoval budoucí vývoj tajemník sdružení SOLUS Jan Stopka.

Kdy se dlužník ocitne v SOLUSU?

Pro klienty, kteří už své pohledávky uhradili, je zařazení na černou listinu SOLUSU v mnoha ohledech limitující. Nikdo se tam však nedostane neprávem. Operátoři své zákazníky většinou zařadí do registru až poté, co klient neuhradí dvě a více vyúčtování za zprostředkované služby. Pokud dochází k dlouhodobému neplacení faktur, nemá poskytovatel v podstatě jinou možnost.

Podle ustanovení čl. 5 našich Podmínek zpracování osobních, identifikačních, provozních a lokalizačních údajů účastníků jsme oprávněni předávat osobní údaje zákazníka sdružení SOLUS, jež je oprávněno osobní údaje dále zpřístupňovat členům sdružení SOLUS. Osobní údaje předáme SOLUSu pouze v případě, že je zákazník opakovaně v prodlení s úhradou nebo je jeho existující závazek déle než 90 dní po splatnosti,“ informuje zákazníky na svých stránkách T-mobile.

To, v jaké fázi vymáhání je klient do registru zařazený, se samozřejmě může u každé společnosti lišit. Stejně tak je věcí vnitřní politiky každé firmy, jak u svých potenciálních klientů vyhodnotí informace o jejich zápisu v rejstříku dlužníků.

Pokud jste se však v důsledku uplynulých epidemiologických opatření dostali do situace, kdy nezvládnete uhradit fakturu za internet či televizi, nemělo by to vést rovnou k zápisu do SOLUSU. Sdružení totiž už v polovině března upozornilo, že lidem, kteří se řádně dohodnou se svým věřitelem na odkladu splátek v souvislosti s epidemií nemoci COVID-19, nehrozí zápis do negativních registrů.

Odmítnutí prověření v SOLUSU

Pokud se rozhodnete, že uzavřete smlouvu s některým z operátorů, nemůže si vás společnost prověřit v SOLUSU jen tak. S nahlédnutím do registru totiž nemusíte souhlasit. Bez vašeho souhlasu totiž operátor nemůže prověřovat žádné osobní údaje. Společná databáze spotřebitelů je totiž šifrovaná a bez souhlasu zákazníka není členským společnostem přístupná. Váš nesouhlas nebo případná přítomnost v registru ovšem bude mít následky. V nejlepším případě pouze v podobě horších smluvních podmínek, v tom horším vás nemusí vůbec připojit.

Vymazání z registru dlužníků

Vaše osobní údaje nemůže SOLUS uchovávat věčně. Tři roky poté, co uhradíte poslední dlužnou částku, by měl být záznam z registru dlužníků odstraněn.  V případě, že jste dlužili peníze telekomunikační společnosti, může SOLUS vaše osobní údaje uchovávat jen rok po zaplacení dluhu. Když chcete být z registru dlužníků vyřazení dříve, je potřeba podat písemnou žádost a samozřejmě mít uhrazené všechny dluhy. Počítejte s tím, že jde o poměrně zdlouhavý a byrokratický proces. Když bude SOLUS s vašim vyřazením otálet a nebude respektovat odvolání souhlasu se zpracováním osobních údajů, je třeba zapojit Úřad na ochranu osobních údajů.

 

Může nastat i situace, kdy si nejste jistí, zda v registru dlužníků figurujete či nikoli. V takovém případě máte možnost zažádat o výpis ze SOLUSU. Detailní informace o tom, jak v takovém případě postupovat, je uvedena přímo na stánkách registru www.solus.cz v sekci Žádost o výpis osobních údajů a o zjištění zdroje osobních údajů. Zde dostanete hned několik návodů, jak se k informacím o vašem záznamu dostat. Jako nejlepší cestu navrhuje  SOLUS službu Společnosti pro informační databáze, a.s. NejsemDlužník.cz. V rámci této služby dostanete výpis z registru Sdružení SOLUS, z Centrální evidence exekucí a Insolvenčního rejstříku. Informace o vaší situaci dostanete přímo na e-mail. Další variantou je pak rychlý výpis z negativního Registru fyzických osob formou SMS. Tento výpis funguje prostřednictvím SIN kódu.  Ten pak slouží jako váš osobní identifikační kód, který má neomezenou platnost.  Tyto služby jsou samozřejmě zpoplatněny, ale jde o částky kolem sta korun.

Jak získat internet, když jste v SOLUSU?

Jak jsme již zmínili výše, poskytovatelé internetu používají SOLUS k prověření platební morálky klientů ještě před uzavřením smlouvy. Pokud v rejstříku dlužníků zákazník figuruje, jsou jeho smluvní podmínky většinou doplněny o nějakou finanční kauci. Ta se může pohybovat v řádech několika tisíc korun. Způsoby jejího uhrazení a následného vrácení se u jednotlivých společností liší. Někde jí klientovi vrací až po uplynutí určitého počtu měsíců, během nichž zákazník zodpovědně platil faktury, jinde na konci smluvního období.  Pokud jste se dostali do registru dlužníků a máte problém se získáním smlouvy u operátora, můžete využít služeb NejPripojeni.cz

Po úhradě 1000 Kč vás naše firma připojí po pevné lince, i když jste v negativním registru vedeni. Do nezávazného formuláře níže uveďte, že jste v Solusu evidován a my Vám připravíme nabídku na míru.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

Ověřte si dostupnost na Vaší adrese!

Nebo nám zavolejte: 588 880 508






    Nemáme rádi spam a budeme respektovat Vaše soukromí! 🙂

    Odesláním kontaktního formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů podle Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a na základě čl. 6 odst. 1 písm. b) nařízení GDPR za účelem poskytnutí služeb elektronických komunikací.

    konec úvazků

    1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

    1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.



    Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020

    1 Gb/s do sedmi let!

    Existence Gbit sítí - CETIN

    Gigabit optikou až do domu pro milion domácností?



    Autor: Redakce NejPřipojení.cz 21.10.2019

    Akvizice UPC

    Akvizice UPC Česká republika

    Novým majitelem UPC Česká republika s.r.o. se stává Vodafone a od 1.8.2019 přebírá jejich aktivity.


    Autor: Redakce NejPřipojení.cz 13.8.2019

    5G

    Internet 5G

    Pravda nebo klamání spotřebitele internetového připojení?



    Autor: Šimon Čecháček C-NET.solutions 16.6.2019

    Akvizice Lemo internet

    Akvizice Lemo Internet a.s.

    Novým akcionářem Lemo internet a.s. se stal T-Mobile Czech Republic a.s



    Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.6.2019