1. 4. 2020 končí všem operátorům závazky!

Chcete změnit svého mobilního operátora, ale odmítáte zbytečně vyhazovat peníze za pokuty za předčasné vypovězení smlouvy? Počkejte do dubna a budete to mít zadarmo. Od 1. dubna 2020 totiž začne platit novela Zákona o elektronických komunikacích. Díky ní už nebudete muset operátorům platit za to, že od nich chcete odejít ještě před tím, než vám vyprší smlouva. Novela telekomunikačního zákona totiž zakazuje účtovat zákazníkům pokuty za předčasnou výpověď.

Od 1. dubna bez pokut

Pokud u svého operátora nevydržíte už ani dva měsíce, poplatky vás neminou. Až do konce března po vás podle zákona bude váš mobilní operátor chtít pětinu ze všech paušálů, která zbývají do ukončení vaší smlouvy. Máte-li před sebou ještě rok či více smluvního závazku, rozhodně se vám vyplatí počkat a smlouvu ukončit až vstoupí v platnost novela ZoEK. Jinak byste zbytečně utratili tisíce korun. Od dubna se pravidla změní. Jestli se rozhodnete pro jiného poskytovatele a od smlouvy odstoupíte po uplynutí třech měsíců od jejího uzavření, nemůže po vás operátor chtít ani korunu navíc. Na to, aby vás pokutoval, už nebude mít žádný právní nárok. Jedinou příležitost, kdy vám může dát pokutu, má tehdy, když u něj nevydržíte ani tři měsíce. Když se rozhodne odejít dříve, než uplyne tato doba, zaplatíte pět procent ze zbývajícího smluvního závazku.

Platí na všechny smlouvy

Tato možnost ukončení smlouvy se od dubna začne vztahovat jak na nové smlouvy, tak na ty, které zákazník uzavřel ještě před uzákoněním novely Zákona o elektronických komunikacích. Pokud by váš mobilní operátor nerespektoval zákon a trval by na zaplacení pokuty, nenechte se zastrašit. Stůjte si za svým a odkažte ho na Ústavní soud, který stížnost vyřeší. Pokud jste dodrželi všechny právní náležitosti, měl by vám dát zapravdu.

 

Případy, kdy se telekomunikační společnost nebo její zákazník obrátí na soud či na Český telekomunikační úřad, u nás nejsou nijak ojedinělé. Jedním příkladem za všechny je čtyři roky starý spor mezi společností T-Mobile Czech Republic a. s.  a jejím klientem, který nechtěl doplatit padesát procent z částky zbývajících měsíčních paušálů do konce sjednané doby trvání smlouvy. T-Mobile tehdy stanovil pokutu na zhruba dvanáct set korun, což však bylo v rozporu s dřívější novelou ZoEK (2014). Na jejím základě mohl chtít po klientovi úhradu pokuty jen dvacet procent ze zbývajících měsíčních smluvních závazků. T-Mobile si sice stála za tím, že konkrétní smlouva byla uzavřena ještě před uzákoněním tehdejší novely, Ústavní soud však dal zapravdu klientovi a pokutu snížil na necelých pět set korun. Brněnský Ústavní soud tehdy dospěl k obecnému závěru, že pokud není vyklad spotřebitelských smluv zcela jasný, je třeba se přiklonit na stranu spotřebitele.

 

„Stejně jako u výkladu spotřebitelských smluv, tak i při pochybnostech při výkladu zákona je třeba volit pro spotřebitele nejpříznivější výklad. Takový výklad obstojí i z pohledu požadavků spotřebitelského práva Evropské unie a navíc je zřejmé, že úmyslem zákonodárce při stanovení 6 měsíční lhůty pro úpravu účastnických smluv nebylo zvýhodnění operátorů, kteří k úpravě přistoupí až v nejzazším možném termínu oproti těm, kteří k ní přistoupili bezodkladně po nabytí účinnosti novely,“ uvedl brněnský ústavní soud ve své tiskové zprávě v listopadu roku 2016. 

 

Novela Zákona o elektronických komunikacích, která chce posílit pozici spotřebitelů, se do Poslanecké sněmovny dostala v září loňského roku a byla schválena téměř jednohlasně. Koncem října ji přijal i Senát, kde pro telekomunikační novelu zvedlo ruku jednašedesát senátorů. Změna zákona, kterou má na svědomí vláda a Piráti, upravuje kromě pokutování při výpovědích ještě další vztahy mezi zákazníkem a operátorem.

Přenos čísla bude rychlejší a vždy zdarma

Změny ve prospěch klienta nastanou například u přenosu čísla.  Když jste chtěli přejít od jednoho operátora k druhému, ale chtěli jste si nechat staré telefonní číslo, mohl přenos trvat i deset dní. Tato doba by se od dubna měla výrazně zkrátit. Podle zákona budou mít operátoři na přenesení čísla jen dva dny. Novinkou bude také takzvaný one-stop shop. I tato služba by měla zákazníkovy přechod značně ulehčit. Jde v podstatě o to, že při změně jednoho operátora na druhého a přenosu čísla už nemusíte odchod hlásit jinde, než u vašeho nového poskytovatele. Na operátorovi pak bude, aby celou administrativní agendu spojenou s přechodem vyřídil za svého klienta. 

 

Pokud jste dříve za přenos telefonního čísla museli zaplatit, od dubna už to po vás nemůže nikdo chtít. Podle zákona už musí být přenesení čísla k jinému operátorovi zdarma.

 

Další novinkou, která zákazníky jistě potěší, je také možnost vrácení kreditu. Bude-li chtít spotřebitel přenést telefonní číslo k jinému operátorovi, může při tom požádat původního, aby mu vrátil kredit z předplacené karty. Pokud se vás tento typ služby týká, měli byste zpozornět, neboť služba „vrácení kreditu“ může být zpoplatněná. Jestli však váš poskytovatel bude nárokovat poplatek za vrácení kreditu, musí mít informaci o tomto úkonu řádně uvedenou ve smlouvě nebo ceníku. Zároveň nesmí poplatek přesáhnout částku, kterou operátor za převod skutečně utratil.

 

Pomocnou ruku ve srovnávání tarifů nabídne Český telekomunikační úřad, který má za úkol vytvořit nezávislý srovnávač mobilních tarifů. Ten by vám měl pomoci při výběru operátora, který pro vás bude nejvhodnější a nejvýhodnější.

 

Novela Zákona o elektronických komunikacích se původně měla týkat širšího spektra klientů. Kromě běžného spotřebitele měla být zacílena také na malé podniky. Podnikatelé (fyzické osoby) a podniky (právnické osoby), které mají méně než deset zaměstnanců a obrat do přibližně padesáti milionů korun, měli mít stejná práva. Nakonec se však při úpravách a složitém dokazování ukázalo, že aplikovat zákon i na takzvané mikropodniky by bylo příliš obtížné, proto byla tato varianta z návrhu odstraněna.

Chcete mít přehled o aktuálních nabídkách a možnostech připojení k internetu na Vaší adrese?

Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře níže a my Vám zdarma a nezávazně vše zjistíme. 🙂

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020

Ověřte si nejlepší možnosti internetu na Vaší adrese!

Nebo nám zavolejte na číslo 588 880 508

Nemáme rádi spam a budeme respektovat Vaše soukromí! 🙂

Odesláním kontaktního formuláře souhlasím se zpracováním osobních údajů podle Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a na základě čl. 6 odst. 1 písm. b) nařízení GDPR za účelem poskytnutí služeb elektronických komunikací.

IPv4 již nejsou!

Je to tady. Evropě došly volné IPv4 adresy!

Sedm let avizovaná situace, která se týká Evropy, Blízkého východu a centrální Asie, se stala skutečností!



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 23.12.2019

1 Gb/s do sedmi let!

Existence Gbit sítí - CETIN

Gigabit optikou až do domu pro milion domácností?



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 21.10.2019

Akvizice UPC

Akvizice UPC Česká republika

Novým majitelem UPC Česká republika s.r.o. se stává Vodafone a od 1.8.2019 přebírá jejich aktivity.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 13.8.2019

5G

Internet 5G

Pravda nebo klamání spotřebitele internetového připojení?



Autor: Šimon Čecháček C-NET.solutions 16.6.2019

Akvizice Lemo internet

Akvizice Lemo Internet a.s.

Novým akcionářem Lemo internet a.s. se stal T-Mobile Czech Republic a.s



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.6.2019

Pobočka v Olomouci

Dolní náměstí 55/33
Po-Čt 9:00-19:00
Pátek 9:00-12:00
+420 588 880 508
[email protected]

Odpovědná osoba

Lukáš Pecina
+420 722 964 094
[email protected]

Správa sítě

Jan Vorel
+420 739 727 181
[email protected]

© 2016-2020 NejPřipojení.cz s.r.o.

Se sídlem Slavíčkova 827/1a, 638 00 Brno

Zapsána v obchodním rejstříku u Krajského soudu v Brně, spisová značka C 98727 dne 7. března 2017

IČ:05884659

DIČ: CZ05884659