ČTÚ píše o srovnávači i námitkách proti reklamacím

Třetí monitorovací zprávu za letošní kalendářní rok zveřejnil v úterý 23. března Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Zmiňuje v ní srovnávací nástroj cen a kvality elektronických komunikací nebo rady spotřebitelům. Ty informuje o tom, jak mají správně podat námitku pro vyřízení reklamace.

Srovnávač spustil ČTÚ v první březnový den letošního roku na této adrese. Referoval o něm v tiskové zprávě. Lidem má umožnit snadné porovnání nabídek od jednotlivých poskytovatelů. Momentálně ze tří oblastí – mobilního volání, SMS a dat.

 

Další kategorie, kterými jsou mobilní internet, volání v pevném místě, internet v pevném místě a televize, dosud v nástroji zůstávají nepřístupné. Srovnávač totiž aktuálně běží v pilotním provozu, na což ČTÚ přímo upozorňuje v pravém horním rohu jeho stránky. Pilotní provoz by měl podle informací telekomunikačního úřadu trvat do května tohoto roku.

Vytvoření byla povinnost

Potenciální zákazník tak zatím nemůže blíže prozkoumat ceny služeb týkajících se mobilního internetu, ačkoliv podle původní tiskové zprávy ČTÚ z 1. března mu to mělo být hned od začátku pilotního provozu nástroje umožněno. O chybějící možnosti nastavit si ve srovnávacím nástroji cen a kvality elektronických komunikací parametry služby mobilního internetu jsme psali na začátku března v tomto článku.

srovnavac ctu

ČTÚ spustil srovnávač telekomunikačních služeb

Jednoduché porovnání cen a kvality služeb elektronických komunikací umožňuje od prvního březnového dne letošního roku Český telekomunikační úřad (ČTÚ).


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 8.3.2021

Údaje o cenách a charakteru jednotlivých služeb, které srovnávač obsahuje, pocházejí od jednotlivých operátorů a společností angažujících se na trhu s elektronickými komunikacemi. „Služba je bezplatná a nekomerční. ČTÚ nástroj vytvořil a provozuje na základě povinnosti, kterou mu ukládá zákon o elektronických komunikacích,“ napsal v březnové tiskové zprávě Český telekomunikační úřad.

Zlepšení orientace na trhu

„Věřím, že srovnávač cen a kvality služeb elektronických komunikací přispěje k dalšímu zlepšení orientace spotřebitele na trhu. Poskytovatelé služeb budou motivováni k rychlejší úpravě nabídek a tím i k rozvoji konkurenčního prostředí,“ uvedla zase předsedkyně Rady ČTÚ Hana Továrková.

 

V březnu jsme také referovali o tom, jak se srovnávačem pracovat. Základní informace si můžete přečíst v horní části stránky s nástrojem. Znějí takto: „Vyberte typické množství Vaší spotřeby za kalendářní měsíc pro každý druh služby a získejte přehled nejvýhodnějších nabídek. Pokud si z předdefinovaných hodnot nevyberete, vyberte Vlastní a zadejte množství přesně podle Vaší spotřeby.“

 

I bez nich se ale dříve či později naučíte srovnávač používat. Jednotlivé nabídky můžete studovat buď u jedné konkrétní kategorie (mobilní volání, SMS, data), nebo u více kategorií zároveň. Vlastnosti služeb si pak buď navolíte z přednastavených možností, nebo do nástroje zadáte vlastní. Můžete tak zohlednit své individuální potřeby – kolik provoláte minut, kolik napíšete SMS zpráv a kolik spotřebujete dat.

 

U mobilního volání a „esemesek“ může uživatel své požadavky ještě blíže specifikovat. Má totiž příležitost do srovnávače přímo zadat, kolik minut provolá do vlastní sítě, kolik do ostatních sítí, kolik do pevných sítí a kolik do zahraničí. Stejně tak může upřesnit množství SMS zpráv zaslaných do vlastní sítě, jiných sítí a do jiných států.

Mrkněte na náš příklad ze začátku března

Informace, s nimiž bude srovnávač následně pracovat, se rovněž dají obohatit o typ smlouvy, kterého by se porovnávání mělo týkat. Jestli předplacené smlouvy, smlouvy se zákazníkem, smlouvy se závazkem či smlouvy bez závazku. Stejně tak lze „zaškrtnout“, jestli by se mělo jednat o smlouvu pro nového zákazníka, studenta, seniora, případně držitele ZTP, ZTP/P.

 

březnovém článku jsme pro vás připravili příklad, jak se srovnávačem pracovat. Pokud ho budete číst, mějte prosím na paměti, že slouží pouze pro inspiraci. Je smyšlený a jeho cílem není zvýhodňovat nějakou konkrétní službu, případně znevýhodňovat jiné služby.

Problémy lze nahlásit, úřad je bude řešit

„Uživatelé srovnávacího nástroje, kteří narazí na nepřesnou nebo zastaralou informaci uvedenou u některé ze zobrazených služeb, mají možnost ji nahlásit pomocí elektronického formuláře, který srovnávací nástroj nabízí. ČTÚ se nahlášenými problémy bude zabývat a  v oprávněných případech zjedná nápravu,“ sděluje ČTÚ v monitorovací zprávě.

Důkazy? Jsou nutné, ale ne vždy je musí předložit klient

Telekomunikační úřad píše také o námitkách proti vyřízení reklamace. Zákazník může námitku k ČTÚ podat v případě, že nesouhlasí s vyřízením reklamace poskytovatelem elektronických komunikací (či poštovních služeb), nebo když poskytovatel reklamaci nevyřídil v zákonem stanovené lhůtě. Námitku může spotřebitel vznést do měsíce ode dne, kdy obdržel výsledek reklamace, či do měsíce ode dne, kdy uplynula lhůta k vyřízení reklamace.

 

Podstatné je, aby zákazníci společně se svou námitkou předložili důkazy, že jsou v právu. „Samotná tvrzení nemohou ve správním řízení obstát. Každá ze stran sporu nese riziko možného neúspěchu v tomto řízení, je tudíž v jejich zájmu doložit do daného správního řízení veškeré podklady a důkazy o tom, zda byla služba skutečně poskytována v rozporu se smluvními podmínkami či výše vyúčtování byla ve vztahu k využívaným službám neadekvátní,“ upozorňuje ČTÚ.

 

Provozní údaje o službě, kvůli níž by byl veden případný spor, ale musí předložit poskytovatel dané služby. Nikoli spotřebitel. „Nesplnění důkazní povinnosti podnikatelem ohledně takových provozních údajů pak zpravidla znamená nutnost rozhodnout v takovém sporu v jeho neprospěch,“ konstatuje ČTÚ.

Vedle námitek i 5G sítě a kontroly využívání kmitočtů

Pokud spor vyhraje zákazník, získává tím podle úřadu právo na uhrazení nákladů vynaložených na uskutečněné správní řízení. Mezi tyto náklady patří i správní poplatek a částka vyplacená za poskytnuté služby právníkovi.

 

„ČTÚ nicméně v každém jednotlivém případě posuzuje účelnost těchto vynaložených nákladů. Nelze předem odhadovat, jaké takzvané uznatelné náklady tomu kterému účastníkovi vzniknou (závisí i na tom, zda se kupříkladu nechá zastoupit advokátem, kolik a jakých úkonů v řízení učiní aj.), respektive které náklady případně bude povinován nahradit druhé straně sporu v případě, že sporné řízení prohraje,“ zmiňuje článek telekomunikačního úřadu.

 

Důležité informace ke sporům ohledně reklamací naleznete rovněž na tomto odkaze.

 

ČTÚ vedle toho v monitorovací zprávě pojednává o přípravě na vybudování 5G sítí nebo o kontrolách „dodržování podmínek všeobecného oprávnění k využívání rádiových kmitočtů a provozování přístrojů pro širokopásmový přenos dat v pásmech 2,4 gigahertzů až 71 gigahertzů.

Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 29.3.2021

64 programů nově za 139 Kč

Hudební, zpravodajské nebo třeba dokumentární kanály, které jsou v naší NejPřipojení TV, jsou nyní nově k mání za pouhých 139 Kč. V rámci této výhodné nabídky získají naši zákaznici 64 programů, které budou moci využívat na jednom zařízení.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 7.12.2020

Pozor na Vánoční dárky operátorů!

Vánoce jsou za dveřmi a operátoři se už nějakou dobu předhání v tom, který z nich připravil pro klienty lepší nabídku. Můžeme tedy poměrně jednoduše zjistit, kdo svým klientům skutečně nachystal nějaké výhody a kdo se snaží zákazníka pouze nalákat a udržet pomocí splátek.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 30.11.2020

Čtvrtý operátor nebude

Ze zveřejněných výsledků je jasné, že pásmo 700 MHz, které by nový celoplošný operátor potřeboval k vybudování sítě, si mezi sebou nakonec vydražila silná trojka T-Mobile, O2 a Vodafone.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.11.2020

Elon Musk rozjíždí satelitní internet​

Satelitní internet Starlink, jehož autorem je podnikatel a vynálezce Elon Musk, už má své první uživatele.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.11.2020

Konspirační teorie kolem 5G rozjíždí obchod se strachem

Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

zoek2020

Novela zákona o elektronických komunikacích

Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu. 


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020

1.4.2020 zaniká značka UPC

1.4. zaniká značka UPC

Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020