ČTÚ spustil srovnávač telekomunikačních služeb, zatím pilotně

Jednoduché porovnání cen a kvality služeb elektronických komunikací umožňuje od prvního březnového dne letošního roku Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Na adrese srovnavac.ctu.cz zpřístupnil Srovnávací nástroj cen a kvality, prostřednictvím kterého mohou lidé aktuálně srovnávat nabídky poskytovatelů z oblastí mobilního volání, SMS a dat. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Od 1. dubna se působnost nástroje, jenž je zatím v pilotním provozu, rozšíří, doplnil. Přibydou možnosti porovnání volání v pevném místě, internetu v pevném místě a placené televize.

Srovnávač by měl od března poskytovat také přehled v nabídkách týkajících se mobilního internetu. Jejich srovnání však pilotní provoz nástroje v sobotu 6. března dvě hodiny po poledni, kdy tento článek vznikal, nedovoloval. Mobilní internet se spolu s kategoriemi, jež nástroj obohatí v dubnu (volání v pevném místě, internet v pevném místě a placená televize), nacházel v šedé, pro uživatele neaktivní zóně stránky. K dispozici bylo pouze srovnání služeb mobilního volání, SMS a dat.

 

Je nicméně možné, že se jednalo o důsledek pilotního provozu programu. V tomto módu zůstane Srovnávač cen a kvality do května tohoto roku, sdělil ČTÚ.

 

Údaje ohledně cen a povahy služeb se do nástroje dostávají přímo od operátorů a podnikatelů působících na trhu elektronických komunikací. Za jejich správnost zodpovídají právě oni. „Služba je bezplatná a nekomerční. ČTÚ nástroj vytvořil a provozuje na základě povinnosti, kterou mu ukládá zákon o elektronických komunikacích,“ stojí na webových stránkách telekomunikačního úřadu.

Jak se srovnávačem pracovat

V horní části srovnávače nalezne spotřebitel základní pokyny k jeho používání. Jejich přesné znění je následující: „Vyberte typické množství Vaší spotřeby za kalendářní měsíc pro každý druh služby a získejte přehled nejvýhodnějších nabídek. Pokud si z předdefinovaných hodnot nevyberete, vyberte Vlastní a zadejte množství přesně podle Vaší spotřeby.“

 

Porovnávat je možné (k sobotě 6. 3., 14:00 – pozn. red.) buď v jedné konkrétní, nebo současně ve všech momentálně zprovozněných kategoriích. Tedy v mobilním volání, SMS a datech. U každé z těchto služeb si nejprve navolíte, jestli je vůbec chcete srovnávat, nebo ne. K tomu slouží políčko „Vůbec“.

 

Následují volitelné vlastnosti služeb. U každé lze vybírat ze tří přednastavených. U mobilního volání jsou to počty minut (sto, tři sta nebo šest set), u SMS počty zpráv (padesát, dvě stě padesát nebo pět set) a u dat jejich množství (dva gigabity, pět gigabitů nebo deset gigabitů).

 

Pokud si spotřebitel nevybere z předdefinovaných variant, může porovnávat vlastní hodnoty. Přes políčko „Vlastní“ si navolí, případně napíše, kolik provolá minut, napíše „esemesek“ či spotřebuje dat. Z hlediska mobilního volání a SMS může výběr ještě rozšířit. V prvním případě o provolané minuty do vlastní sítě, ostatních sítí, pevných sítí a do zahraničí. Ve druhém případě o zprávy napsané do vlastní sítě, jiných sítí a do ciziny.

 

Následně návštěvník ještě může (ale nemusí) určit, jaké smlouvy by se porovnávání mělo týkat. Na výběr jsou předplacená smlouva, smlouva se závazkem a smlouva bez závazku. Vedle pak označí, jestli se týká nového zákazníka, studenta, seniora nebo držitele ZTP, ZTP/P. Nakonec ve spodní části srovnávače klikne na oranžovou kolonku „Zobrazit nejvýhodnější nabídky“ a uvidí výsledek svého srovnání.

 

„Věřím, že srovnávač cen a kvality služeb elektronických komunikací přispěje k dalšímu zlepšení orientace spotřebitele na trhu. Poskytovatelé služeb budou motivováni k rychlejší úpravě nabídek a tím i k rozvoji konkurenčního prostředí,“ řekla Hana Továrková, předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu.

srovnavac ctu

Příklad od nás

My jsme jako náhodný a předem nepřipravený příklad zvolili kombinované porovnání nabídek. U mobilního volání jsme zakliknuli předchystanou možnost, že provoláme „Středně“ – tři sta minut. U SMS jsme si naopak ze základní nabídky ČTÚ nevybrali a ve „Více možnostech“ si nastavili, že celkem napíšeme 542 zpráv – z toho 256 do vlastní sítě, 177 do ostatních sítí a 109 do zahraničí. Souběžně s tím ještě spotřebujeme třicet devět gigabitů dat. Jako typ smlouvy jsme označili „bez závazku“, přičemž smlouvu by měl podepsat nový zákazník.

 

Jako výsledek nám srovnávací nástroj našel převážně služby poskytované operátorem T-Mobile. V základním přehledu – aniž bychom kliknuli na možnost „Načíst další nabídky“ – se nám zobrazilo devět jeho nabídek. Nejlevnější za 1 110, nejdražší za 1 503 korun. Do kompletního výčtu deseti nabídek ze základního přehledu zbývá doplnit ještě jednu, za níž stojí Vodafone.

 

Tento příklad má nicméně pouze ilustrační povahu, aby si čtenář udělal lepší představu, jak srovnávač vytvořený Českým telekomunikačním úřadem funguje.

Lupa přišla na nedostatky

O spuštění srovnávače ČTÚ informovalo na začátku března několik serverů, například Novinky.cz, Aktuálně.cz či Lupa.cz. Právě Lupa, kde o nástroji psal šéfredaktor David Slížek, však v pondělí 1. března upozornila na problémy srovnávače související s jeho daty.

 

„ČTÚ na problémy reaguje tvrzením, že za data ve srovnávači nenese odpovědnost – ta je podle úřadu na operátorech. Námi objevené chyby nicméně ukazují spíš na problémy algoritmu, který s daty pracuje,“ konstatoval server o českém internetu v aktualizaci svého článku ze středy 3. března. „Ptali jsme se úřadu také, jak srovnávač testoval,“ doplnil.

 

Za Český telekomunikační úřad odpověděla Lupa.cz Michaela Bartáková, vedoucí sekretariátu předsedkyně Rady. Podle ní operátoři vkládali data do srovnávače během druhé poloviny ledna. Úřad s nimi intenzivně komunikoval a současně nástroj interně testoval.

 

„Sami operátoři měli možnost od 18. února srovnávací nástroj testovat, včetně zobrazení výsledků. V průběhu celé doby jsme byli s operátory v kontaktu a snažili jsme se na základě vlastních zjištění nesprávně zadaných zdrojových dat nebo nerelevantních nabídek pro firemní zákazníky (právnické osoby) či na základě požadavků operátorů nástroj doladit. Nejčastější problémy se vyskytly při zadávání volných jednotek do jednotlivých směrů/destinací a zadání kombinací možných balíčků/dokupů k jednotlivým tarifům. Po zveřejnění srovnávacího nástroje operátoři intenzivněji nahrávali a aktualizovali data a stále tak činí. To mohlo/může způsobovat jiné výsledky a může se tak dít možná i ještě několik dní. Srovnávací nástroj je nyní z toho důvodu v pilotním provozu,“ napsala Bartáková serveru Lupa.cz.

Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 8.3.2021

64 programů nově za 139 Kč

Hudební, zpravodajské nebo třeba dokumentární kanály, které jsou v naší NejPřipojení TV, jsou nyní nově k mání za pouhých 139 Kč. V rámci této výhodné nabídky získají naši zákaznici 64 programů, které budou moci využívat na jednom zařízení.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 7.12.2020

Pozor na Vánoční dárky operátorů!

Vánoce jsou za dveřmi a operátoři se už nějakou dobu předhání v tom, který z nich připravil pro klienty lepší nabídku. Můžeme tedy poměrně jednoduše zjistit, kdo svým klientům skutečně nachystal nějaké výhody a kdo se snaží zákazníka pouze nalákat a udržet pomocí splátek.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 30.11.2020

Čtvrtý operátor nebude

Ze zveřejněných výsledků je jasné, že pásmo 700 MHz, které by nový celoplošný operátor potřeboval k vybudování sítě, si mezi sebou nakonec vydražila silná trojka T-Mobile, O2 a Vodafone.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.11.2020

Elon Musk rozjíždí satelitní internet​

Satelitní internet Starlink, jehož autorem je podnikatel a vynálezce Elon Musk, už má své první uživatele.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.11.2020

Konspirační teorie kolem 5G rozjíždí obchod se strachem

Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

zoek2020

Novela zákona o elektronických komunikacích

Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu. 


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020

1.4.2020 zaniká značka UPC

1.4. zaniká značka UPC

Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020