Ve smlouvách chybějí konkrétní rychlosti připojení.
Poskytovatelé internetového připojení musejí od 1. ledna letošního roku upřesňovat ve smlouvách se zákazníky některé údaje týkající se rychlosti internetu. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ale zjistil, že většina z nich novým povinnostem, vyplývajícím z všeobecného oprávnění uveřejněného loni v srpnu v Telekomunikačním věstníku, nevyhověla. Vyplývá to z předběžných výsledků kontroly úřadu ze začátku února. ČTÚ to uvedl v tiskové zprávě. O tomto tématu už v první polovině druhého kalendářního měsíce informovaly například servery Živě.cz a iDnes.cz
Instituce, od jejíhož vzniku loni uplynulo dvacet let (vznikla 1. července 2000), k 3. únoru odhalila, že údaje ve smlouvách se zákazníky upravila pouze necelá čtyři procenta dodavatelů internetového připojení. Zkraje letošního roku přitom zkontrolovala jak poskytovatele pevného internetu (internetu v pevném místě), tak mobilního internetu.
Ve smlouvách nyní musejí specifikovat inzerovanou rychlost, maximální rychlost, běžně dostupnou rychlost a minimální rychlost internetu v případě pevného připojení. Pokud jde o mobilní internet, musí smluvní dokumenty obsahovat údaje o inzerované rychlosti a odhadované maximální rychlosti. U obou služeb je pak nezbytné vysvětlení výrazných poklesů v rychlosti internetu. Stejně jako způsob, jakým se tyto velké odchylky dají řešit.
Navzdory tomu, že většina poskytovatelů internetu dosud na podmínky telekomunikačního úřadu nezareagovala, změny se již promítly do smluv pětapadesáti procent zákazníků. ČTÚ to vysvětlil splněnými povinnostmi u velkých společností, které se na českém trhu s internetovými službami pohybují a sdružují velké množství klientů.
Poskytovatelé bez zpřesněných údajů ve smlouvách musejí podle ČTÚ své pochybení neprodleně napravit. V opačném případě jim hrozí sankce. Jejich formu či podobu úřad v tiskovém sdělení blíže nekomentoval.
Všeobecné oprávnění nařizující změny ve smlouvách týkajících se služeb v oblasti internetového připojení vydal Český telekomunikační úřad 20. srpna loňského roku v rámci svého Telekomunikačního věstníku.
„Poskytovatel služby přístupu k internetu v pevném místě…uvede ve smlouvě o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací se spotřebitelem konkrétní rychlosti a popis vlivu odchylek na výkon práv spotřebitelů podle specifikací uvedených v příloze tohoto oprávnění,“ píše se na první straně všeobecného oprávnění v pasáži, jež se týká pevného internetu.
Obdobný text nechybí ani o mobilních internetových službách. „Poskytovatel mobilní služby přístupu k internetu uvede ve smlouvě o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací se spotřebitelem konkrétní rychlosti a popis vlivu odchylek na výkon práv spotřebitelů podle specifikací uvedených v příloze tohoto oprávnění.“
První z konkrétních údajů u pevného internetu se týká maximální rychlosti. Podle znění přílohy všeobecného oprávnění ČTÚ jde o rychlost, která odpovídá stahování (označovanému anglickým výrazem „download“) a vkládání (označovanému anglickým výrazem „upload“) dat. Dodavatel internetového připojení musí tuto rychlost vyčíslit realisticky. Přihlédnout musí rovněž k použité technologii, jejím přenosovým možnostem a k podmínkám limitujícím download a upload dat.
Druhou specifikovanou rychlostí musí být v případě pevného internetového připojení inzerovaná rychlost. V tomto případě je to rychlost, jež se shoduje s rychlostí stahování a vkládání dat uváděnou poskytovatelem v obchodní, marketingové a reklamní komunikaci. Právě tuto rychlost internetu poskytovatel uvádí, když své služby nabízí na trhu. Inzerovaná rychlost přitom není větší než rychlost maximální.
S běžně dostupnou rychlostí mohou uživatelé internetu počítat, když službu od poskytovatele používají. Jinými slovy, když internet jakkoliv využívají. Ke vzdělávání, pro zábavu, ke komunikaci nebo k dalším účelům. Tato rychlost opět odpovídá rychlosti downloadu a uploadu dat. „Hodnota běžně dostupné rychlosti odpovídá alespoň šedesáti procentům hodnoty rychlosti inzerované a je dostupná v devadesáti pěti procentech času během jednoho kalendářního dne,“ podmínil běžně dostupnou rychlost Český telekomunikační úřad.
Posledním z druhů rychlostí, který v souvislosti se svým všeobecným oprávněním zmiňuje, je pak takzvaná minimální rychlost. Jedná se o spodní hranici rychlosti internetu – stahování i nahrávání dat – již se dodavatel připojení ve smlouvě zavázal zákazníkovi umožnit. Hodnotu minimální rychlosti přitom musí tvořit necelá třetina (přesně třicet procent) čísla udávajícího inzerovanou rychlost. Pod 30% lze říci, že se jedná o výpadek služby.
Dokument ČTÚ také pracuje s pojmy „velká trvající odchylka“ a „velká opakující se odchylka“.
Na první dojde, když je skutečná rychlost internetového připojení souvisle nižší, než smluvně uvedená běžně dostupná rychlost, po dobu delší než sedmdesát minut.
Druhá podle opatření úřadu nastává, pokud dojde přinejmenším ke třem poklesům skutečně dosahované rychlosti pod deklarovanou hodnotu běžně dostupné rychlosti, a to „v intervalu delším nebo rovno třem a půl minutám v časovém úseku devadesát minut“.
U mobilního internetového připojení musejí poskytovatelé konkretizovat číselný údaj odhadované maximální rychlosti a inzerované rychlosti. První z rychlostí je spjatá se stahováním a vkládáním dat. Lze jí dosáhnout v místě, kde je dostatečný signál, vně budov. Druhou rychlost poskytovatel internetu nabízí v rámci svých obchodních, reklamních a marketingových aktivit. „Touto rychlostí také poskytovatel označuje službu přístupu k internetu při uzavírání smluvního vztahu s koncovým uživatelem. Hodnota inzerované rychlosti není větší než hodnota odhadované maximální rychlosti,“ doplnil telekomunikační úřad.
Velkou trvající odchylku odvozuje u služeb mobilního internetu od jeho inzerované rychlosti downloadu a uploadu. „Je to taková odchylka, která vytváří souvislý pokles výkonu služby přístupu k internetu, to jest pokles skutečně dosahované rychlosti…pod dvacet pět procent hodnoty inzerované rychlosti v časovém úseku delším než čtyřicet minut,“ napsal ve všeobecném opatření, jehož podmínky vstoupily v platnost v první den roku 2021.
Od hodnoty inzerované rychlosti stahování a nahrávání dat se odvíjí i velká opakující se odchylka u mobilního internetového připojení. „Označuje se tak se odchylka, při které dojde minimálně k pěti poklesům skutečně dosahované rychlosti…pod dvacet pět procent hodnoty inzerované rychlosti v intervalu delším nebo rovno dvěma minutám v časovém úseku šedesát minut,“ konstatoval v Telekomunikačním věstníku z léta loňského roku Český telekomunikační úřad, který sídlí v Sokolovské ulici v Praze.
Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 15.2.2021
Hudební, zpravodajské nebo třeba dokumentární kanály, které jsou v naší NejPřipojení TV, jsou nyní nově k mání za pouhých 139 Kč. V rámci této výhodné nabídky získají naši zákaznici 64 programů, které budou moci využívat na jednom zařízení.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 7.12.2020
Vánoce jsou za dveřmi a operátoři se už nějakou dobu předhání v tom, který z nich připravil pro klienty lepší nabídku. Můžeme tedy poměrně jednoduše zjistit, kdo svým klientům skutečně nachystal nějaké výhody a kdo se snaží zákazníka pouze nalákat a udržet pomocí splátek.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 30.11.2020
Ze zveřejněných výsledků je jasné, že pásmo 700 MHz, které by nový celoplošný operátor potřeboval k vybudování sítě, si mezi sebou nakonec vydražila silná trojka T-Mobile, O2 a Vodafone.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.11.2020
Satelitní internet Starlink, jehož autorem je podnikatel a vynálezce Elon Musk, už má své první uživatele.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.11.2020
Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020
Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020
Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020
Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020
1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020