Datová schránka – jak si ji založit a kdy se vyplatí

Turbulentní rok 2020 přinesl společně se pandemií Covid-19 v České republice, ale i jinde ve světě zásadní změny životního stylu – ať už zmíníme povinné nošení roušek, zostřená hygienická pravidla, nebo výrazné omezení pohybu a sociálního kontaktu… Kvůli náhlým vládním opatřením v jarních měsících 2020 byla také řada lidí ze dne na den uzavřena mezi čtyřmi stěnami ve svých domovech, mnozí zůstali bez zaměstnání, či bez jakékoliv možnosti vyřídit své základní potřeby na úřadech. Bohužel pro mnoho lidí tento stav stále přetrvává a dokonce ani dnes nelze vyřešit úplně cokoliv přes telefon nebo přes e-mail. V situaci, kdy je omezen pohyb a lidé se kvůli šíření nemoci snaží udržovat větší sociální odstup, se proto vyplatí bezkontaktní a elektronický způsob komunikace (nejen) s úřady. Pro tyto případy je proto určitě výhodné založit si vlastní datovou schránku, která dnes tento typ komunikace bezplatně umožňuje prakticky komukoliv.

Co je datová schránka?

Co je to vlastně datová schránka a k čemu slouží? Na první pohled se může zdát, že se jedná o speciální e-mailovou schránku, ale není tomu tak. Datová schránka (familierně „datovka“) je terminus technicus, státem zřizované a zabezpečené elektronické úložiště, které může každý občan využít k elektronické a tedy bezkontaktní komunikaci s orgány veřejné moci – všemi úřady České republiky. Po přidělení určité datové schránky fyzické nebo právnické osobě pak schránka slouží k doručování úředních dokumentů, nebo k jakémukoliv písemnému podání k úřadu. Jejím prostřednictvím ovšem mohou písemně komunikovat taky právnické a fyzické osoby mezi sebou. V českém právním řádu je datová schránka zakotvena už od roku 2009, na základě č. 200/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.

Jak funguje datová schránka?

Jak již bylo zmíněno, datové schránky fungují na trochu jiném technickém principu než klasický e-mail. Jednotlivé datové zprávy, které je možné posílat prostřednictvím datových schránek, jsou opatřeny specifickou elektronickou značkou (e-razítko) a časovou značkou (kvalifikované časové razítko) a samotný obsah zprávy je připojen v samostatné příloze. Když do datové schránky dorazí nová zpráva, uživatel o jejím doručení dostane informaci buďto zdarma do svého e-mailu, nebo za poplatek na své telefonní číslo.

Dělení datových schránek

Datové schránky se dělí do dvou základních kategorií – ze zákona nebo na žádost. Ty ze zákona jsou zakládány jako povinné pro orgány veřejné moci, dále pro jednotlivé subjekty vystupující v roli orgánů veřejné moci, právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku a pro vybrané podnikající fyzické osoby (advokáti, daňoví poradci, insolvenční správci či statutární auditoři). Pak existují datové schránky na žádost – tu si může zřídit prakticky kdokoliv, kdo projeví zájem a o založení vlastní datové schránky požádá.

Písemně

Při písemném podání žádosti je nutné vyplnit příslušný elektronický formulář (ke stažení zde). Standardně se doporučuje otevřít soubor v programu Software602 Form Filler (ke stažení zde), případně lze využít PDF verzi formuláře. Vyplněný formulář je nutné vytisknout, podepsat a nechat úředně ověřit a zaslat poštou na adresu ministerstva vnitra (kontakty zde).  Po přijetí putuje písemná žádost z podatelny ministerstva na odbor datových schránek. Tam úředníci vyhodnotí, zda žádost neobsahuje formální nedostatky a pokud ji potvrdí, je datová schránka založena zpravidla do 3 pracovních dnů.

 

Dá se říci, že písemné podání žádosti o datovou schránku je zbytečně zdlouhavé – přestože lze formulář vyplnit doma na počítači, zájemce se nakonec stejně musí vypravit na Českou poštu, kde musí nejdříve nechat ověřit svůj podpis a pak odeslat svou žádost v obálce.

Osobně

Pokud se zájemce rozhodne pro osobní vyřízení žádosti, může se vypravit do jakéhokoliv Czech POINTU, který se nalézá na většině poboček České pošty, případně na některých obecních úřadech a magistrátech (viz mapu kontaktních míst). Na místě stačí předložit průkaz totožnosti (občanský/řidičský průkaz, cestovní pas) a podepsat žádost o zřízení datové schránky – na kopii žádosti si zájemce přečte základní instrukce, jak svou datovou schránku aktivovat. Jakmile je osobní žádost prostřednictvím Czech POINTU úspěšně vyřízena, zájemce obdrží potvrzení o zřízení datové schránky se specifickým identifikátorem a na e-mailovou adresu pak dorazí zpráva s podrobným návodem k přihlášení na stránkách www.mojedatovaschranka.cz. Dodejme ještě, že po prvním přihlášení do systému je nutné si změnit původní vygenerované heslo na vlastní. Založení schránky při osobní žádosti netrvá dlouho, proces se zdrží pouze v ojedinělých případech, např. když žádost podává zmocněnec s plnou mocí – žádost je pak ještě dodatečně posuzována ministerstvem vnitra.

Elektronicky

Pro některé technicky založené uživatele je pak nejpohodlnější elektronický způsob založení datové schránky. Tuto možnost může využít kdokoliv, kdo vlastní elektronický občanský průkaz s aktivovaným čipem (eObčanka), nebo používá jiný účet s dostatečnou mírou zabezpečení u Národního bodu pro identifikaci a autentizaci. Zájemce podává online žádost prostřednictvím webových stránek www.eidentita.cz, kde se nejdříve přihlásí jednou z možností (mimo zmíněnou eObčanku lze využít např. Moje ID, ČSOB Identita a jiné) a dá souhlas pro zpracování údajů. Zájemce se tak dostane do klientského portálu datových schránek, kde se zobrazí nabídka zřídit si datovou schránku (za předpokladu, že žádná existující datová schránka není propojena s přihlášenou elektronickou identitou). Datová schránka je v tomto případě zřízena ihned a s okamžitou platností ji lze využívat k elektronické komunikaci.

Co udělat, když chci datovou schránku zrušit?

V případě, že uživatel již nechce datovou schránku využívat, je možné ji kdykoliv tzv. znepřístupnit. To je možné prostřednictvím jakéhokoliv kontaktního místa Czech POINTU, kde stačí zadat příslušný požadavek. Datová schránka, která je znepřístupněna, pak nepřijímá žádné datové zprávy, takže uživatel nemusí mít strach, že v mezidobí o nějaké zásadní úřední sdělení přijde. Datová schránka je samozřejmě standardně zrušena i v případě úmrtí fyzických osob, které o založení schránky samy požádaly.

Na konec zvonec

Založení datové schránky dnes není žádná věda. Zájemce o schránku si může zvolit, jakým způsobem o ni požádá. Zřejmě nejjednodušší pro většinu uživatelů ale zůstává osobní žádost prostřednictvím Czech POINTU, což lze určitě doporučit. Zájemci o podrobnější informace o datových schránkách pak mohou využít informační webové stránky www.datoveschranky.info, případně telefonickou infolinku na čísle 954 200 200.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.2.2021

64 programů nově za 139 Kč

Hudební, zpravodajské nebo třeba dokumentární kanály, které jsou v naší NejPřipojení TV, jsou nyní nově k mání za pouhých 139 Kč. V rámci této výhodné nabídky získají naši zákaznici 64 programů, které budou moci využívat na jednom zařízení.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 7.12.2020

Pozor na Vánoční dárky operátorů!

Vánoce jsou za dveřmi a operátoři se už nějakou dobu předhání v tom, který z nich připravil pro klienty lepší nabídku. Můžeme tedy poměrně jednoduše zjistit, kdo svým klientům skutečně nachystal nějaké výhody a kdo se snaží zákazníka pouze nalákat a udržet pomocí splátek.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 30.11.2020

Čtvrtý operátor nebude

Ze zveřejněných výsledků je jasné, že pásmo 700 MHz, které by nový celoplošný operátor potřeboval k vybudování sítě, si mezi sebou nakonec vydražila silná trojka T-Mobile, O2 a Vodafone.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.11.2020

Elon Musk rozjíždí satelitní internet​

Satelitní internet Starlink, jehož autorem je podnikatel a vynálezce Elon Musk, už má své první uživatele.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.11.2020

Konspirační teorie kolem 5G rozjíždí obchod se strachem

Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

zoek2020

Novela zákona o elektronických komunikacích

Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu. 


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020

1.4.2020 zaniká značka UPC

1.4. zaniká značka UPC

Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020