Nevyžádaným hovorům je od 1.1.2022 konec

Telefonní čísla, která jsme nikdy předtím neviděli. Když vám volají, nevíte, co máte od telefonátu očekávat. A pokud stisknete tlačítko se zeleným sluchátkem nebo se prstem dotknete obdobné ikony na displeji, často jen za několik sekund zavěsíte. Stali jste se totiž adresátem jednoho z takzvaných marketingových hovorů. Neúnavní operátoři z různých druhů společností je využívají k mnohdy obtěžujícímu obchodnímu jednání s potenciálními novými zákazníky.

V této problematice – což je mimochodem vskutku trefný výraz, jelikož spousta lidí má s marketingovými hovory (mírně řečeno) problémy – ale nyní nastává výrazná změna. Jaká a co pro vás jako pro majitele nebo majitelku telefonního čísla znamená? To se dozvíte v našem článku.

 

Nově si mohou operátoři pro marketingové hovory vybírat pouze takové lidi, kteří s tím vysloveně souhlasí. Na své poslední schůzi před říjnovými volbami o tom rozhodli poslanci. Novelu zákona o elektronických komunikacích schválili v původním znění, připomínky od senátorů zamítli. Pro verzi novely, jež v Senátu neprošla, hlasovalo 137 poslanců. Senátní návrhy naopak podpořily jen dvě desítky členů dolní komory parlamentu. Úpravu v zákoně musí ještě podpisem stvrdit prezident.

 

„Cílem je, aby spotřebitel nebyl obtěžován nevyžádanými telefonáty,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO). Podle poslance Martina Jiránka (Piráti) je telemarketing všeobecně známou věcí. Jako jeho příklad uvedl nabídky z neznámých čísel na nákup levnější energie a akcií. Mnoho osob a organizací se zaměřením na ochranu spotřebitelů si na takové hovory stěžovalo. „Proto přichází změna nastavení telemarketingu – aby už k těm neustálým obtěžujícím telefonátům nedocházelo. Kdo chce nabídky přijímat, ať to projeví registrací v portálu, který bude pro všechny telemarketéry stejný,“ sdělil Jiránek ještě před hlasováním.

 

Stejná pravidla napočítal ve dvanácti až třinácti evropských státech. Řada lidí je podle něj nevyžádanými reklamními telefonáty natolik znechucena, že přestala brát hovory z neznámých čísel. V době pandemie koronaviru tím ztížila práci hygienikům, kteří nemohli dostatečně trasovat kontakty nakažených. „Úprava zákona také umožní lépe reagovat úřadům, pokud budou telemarketéři volat někomu, kdo o jejich nabídky nestojí,“ dodal Jiránek k posléze schválené sněmovní verzi změn.

Předtím výslovný nesouhlas

Až dosud platil u marketingových hovorů opačný postup. Operátoři vás nesměli oslovit pouze tehdy, když jste si to výslovně nepřáli. Svůj nesouhlas jste však museli mít uvedený v takzvaném veřejném účastnickém seznamu. Pokud se u vašeho telefonního čísla nenacházel, případně jste ve veřejném účastnickém seznamu vůbec nefigurovali, měli jste smůlu. S otravnými telefonáty jste se museli vypořádávat dál.

 

Potvrdilo to i nedávné šetření Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ). Ten na základě stížností spotřebitelů zjišťoval, jestli se operátoři nevyžádanými marketingovými hovory nedopustili přestupku. Nakonec dospěl k závěru, že nedopustili. Právě proto, že stěžovatelé se vůbec nenacházeli ve veřejném účastnickém seznamu. O tématu nevyžádaných hovorů ČTÚ informoval ve svém telekomunikačním věstníku. O jeho obsahu jsme v srpnu psali v tomto článku.

 

ctu

ČTÚ referuje o sporu o data i nevyžádaných hovorech

Instituce v něm informuje o rozhodnutí vlastní Rady, která posuzovala spor mezi T-Mobilem a společností Český bezdrát. ČTÚ ve zprávě řeší také nevyžádané marketingové hovory.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.8.2021

Teď bude naopak muset být jasně zřetelný a viditelný Váš výslovný souhlas s marketingovými hovory. Jinak by operátoři vaším kontaktováním porušili zákon.

 

Marketingové hovory se tak stanou z nevyžádaných vyloženě vyžádanými. Kdo je vyhledává, rád dostává nové a neočekávané obchodní nabídky, může to dát jasně najevo. Na ostatní si ale marketéři budou muset nechat zajít chuť.

„Chladnokrevné“ telefonáty

Zvláštně otravné byly až doteď takzvané coldcally. IT slovník označuje jako coldcall takový telefonát, který adresát předem neočekává. Jako jeho příklad zmiňuje právě hovor za účelem nabízení produktů, o něž přitom volaný dopředu neprojevil zájem. Opakem coldcallů jsou warmcally, které už zákazník očekává na základě předchozího kontaktu s danou společností.

 

Z coldcallů ale mnohdy až mrazilo. Jejich původci vám byli schopni zavolat třikrát (a někdy i vícekrát) za krátkou dobu, přičemž je ani neodradilo, že jste je v předchozích hovorech důrazně odmítli. Na první dvě odmítnutí z vaší strany nereagovali a po pár týdnech se ozvali znovu. Když jste jejich nabídku na produkt či službu zarazili zamítavou odpovědí potřetí, volat vám přestali. Coldcallové utrpení tím pro vás ale bohužel neskončilo.

 

Neúspěšný operátor totiž Vaše číslo, které firma mimochodem zřejmě koupila od nějakého překupníka, předal svému kolegovi. A ten postupoval stejně a docházelo v podstatě k tvorbě coldcallového řetězce.

Nejen otravné volání…

Novela zákona o elektronických komunikacích řeší kromě marketingových hovorů i soubory cookies. Jak píše například server Seznam Zprávy, změní se předpoklad, který webové stránky opravňuje cookies používat. Návštěvníci jim k nakládání s těmito datovými soubory budou muset dát výslovný souhlas. Weby jim zároveň poskytnou informaci, kam v rámci cíleného marketingu jejich osobní údaje odesílají.

 

Výslovný souhlas uživatelů stránek nebudou potřebovat pouze „technické cookies“. Důvodem je, že působí jako položky nezbytné pro fungování webů.

 

Změny se dotknou také známých vyskakovacích lišt dotazujících se na cookies. Podle experta na právo elektronických komunikací Michala Nulíčka se jejich součástí stanou tlačítka a zaškrtávací pole, do nichž bude návštěvník webové stránky udělovat výslovný souhlas s užíváním souborů. V případě, že to neudělá, nebudou se cookies nikam ukládat. Nulíček ale Seznam Zprávám zároveň sdělil, že nesouhlas s cookies neohrozí samotný provoz webů.

Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 17.9.2021

Pozor na neoficiální aplikace! Které to jsou?

Pozor na neoficiální aplikace! Které to jsou?

Ze shrnutí vyplývá, že během šestého kalendářního měsíce – tedy června – představovaly riziko především stalkerwares a malwares.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.8.2021

exekuce

Jak získat internet, když mám exekuce?

Jak je to ale s exekucemi v souvislosti s internetovým připojením? Přesněji, s pořízením připojení k internetu?


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 19.7.2021

detska pornografie

Nové opatření proti šíření dětské pornografie

“Všechny naše osobní elektronické zprávy tak budou kontrolovány, zda náhodou neobsahují podezřelý obsah”, upozorňuje Marcel Kolaja z Pirátů, který byl PROTI.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.7.2021

speedtest

Jak si správně změřit rychlost internetu?

Vánoční svátky jsou za námi a řada lidí našla pod stromečkem nový notebook, stolní počítač, mobil nebo tablet. Pokud dárek splnil očekávání, ale kvůli kvalitě internetového připojení už s ním taková zábava není, je potřeba zjistit, kde může být problém.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.12.2020

Konspirační teorie kolem 5G rozjíždí obchod se strachem

Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020