S Českou poštou prý ještě do roku 2024

Stihne to dojít?

Zkratku ČD národního dopravce České dráhy si lidé kvůli úrovni jeho služeb často vykládají jako „času dost“ nebo „čekej dlouho“. Dlouho ale nemusejí čekat pouze na zpožděný vlak. To samé se jim může stát i se zásilkou. V případě, že je potká nepříjemná zkušenost s Českou poštou. Rada Českého telekomunikačního úřadu jí v létě udělila novou poštovní licenci. Platí do konce roku 2024.

Ačkoliv státní podnik Česká pošta vznikl současně se samostatnou Českou republikou prvního ledna 1993, její historická tradice je delší. Krátce poté, co se na mapě Evropy na podzim 1918 objevila nová země – Československo, začalo v Praze úřadovat Ministerstvo pošt a telegrafů. Sídlilo na Smíchově a zodpovídalo mimo jiné za poštovní provoz v mladém státě. Roku 1925 se z něj vyčlenila Československá pošta. I když šlo o státní podnik, řídil se podobnými pravidly jako soukromé firmy.

 

Po komunistickém převratu ho stát znárodnil. Za několik let nicméně přistoupil k jeho zrušení a následné přeměně na státní úřad. Teprve v červenci 1989 znovu vznikl státní podnik – tentokrát s názvem Správa pošt a telekomunikací Praha. Po pádu komunistického režimu přešlo poštovnictví do správy federálního a českého Ministerstva hospodářství. Tato dvojí správa pak zmizela s rozpadem Československa.

 

Až do konce roku 2012 měla Česká pošta monopol na rozsah služeb, které nabízela. Od roku 2013 je mohou poskytovat i další, konkurenční společnosti. Ty sice nemají tak bohatou historii jako Česká pošta, zato se ale dokázaly lépe přizpůsobit požadavkům současné doby. Jsou pružnější a díky tomu dokáží lépe uspokojit potřeby a přání zákazníků. Česká pošta se ve srovnání s nimi ukazuje jako přežitek, který je sice živoucí a (a stále fungující) encyklopedií českého poštovnictví, v boji s konkurencí ale nestačí.  

Místo domů na poštu

Autor tohoto textu se dozvěděl o negativní zkušenosti svého známého s poštovní službou „balík do ruky“. Službu si objednal v domnění, že si zakoupené zboží vyzvedne od pošťáka na prahu svého domu a nebude pro něj muset chodit na poštu. Idylická představa měla ale háček. Po celý den, kdy mu pošta měla zásilku doručit, byl sice adresát doma, zásilky se ale přesto nedočkal.

 

Pošta zákazníkovi zaslala oznámení. Stálo v něm, že doma nebyl k zastižení. Proto balík uložila na své pobočce, kde si ho adresát má vyzvednout. Stejnou zkušenost jako známý autora tohoto textu přitom získali i další lidé. Například v listopadu roku 2016 server Lidovky.cz zveřejnil výpovědi několika nespokojených klientů. Stížnosti tehdy došly do redakčního e-mailu.

 

„Nespočetněkrát jsem řešila nedodání balíku do ruky. Vloni před Vánoci to bylo asi patnáctkrát a od té doby v průběhu roku zhruba dvanáctkrát. Balíček mi dodala Česká pošta tak dvakrát, jinak vždy najdu ve schránce lístek, že jsem nebyla zastižena a musím na Českou poštu. (…) A to jsem doma. Vždy vyčkávám, kolikrát i vidím, že přijede auto k domu, ale než vyjdu z bytu zeptat se, zda mi něco veze, už u domu není,“ napsala Kateřina Velvarská z Hořovic na Berounsku.

 

Pavel Menčík z obce Zbidy v okrese Praha-východ se setkal s obdobným problémem. Celý den se zdržoval doma, ovšem zazvonění od pošťáka kvůli zásilce neuslyšel. Poštovní dodávka se před jeho domem neobjevila. Kdyby přijela, zjistil by to. Stůl s počítačem, na kterém minimálně několik let zpátky pracoval, měl u okna s výhledem na vstupní branku. „Pokud zastaví auto, slyším ho. Prostě pěší pošťačka jen roznášela oznámení o uložení na poště (balíků do ruky) a ani nezazvonila (balík s sebou samozřejmě neměla). Takto to proběhlo už několikrát, tyto dva případy jsou úplně čerstvé,“ svěřil se Lidovkám Menčík.

 

Zdeněk Brunclík, který před šesti lety bydlel v Brně, se navíc setkal upozorněním na zásilku na poště se starým datem. „Vrcholem bylo, když mi kolem jedenácté hodiny dopoledne zaměstnankyně České pošty z obtížně pochopitelného důvodu, vhodila do naší poštovní schránky papírovou výzvu k vyzvednutí zásilky, přičemž tato výzva byla podvodně antidatovaná na 23. 12. 2015. Ve skutečnosti tato zásilka byla již dávno vyzvednuta onoho dne 23. 12. 2015,“ vylíčil.

Zdatná konkurence

České pošta se navíc musí potýkat nejen s vlastními problémy, ale i se zdatnou konkurencí. Zatímco v minulosti docházelo k hromadnému rušení poboček státního podniku, soukromé společnosti působící ve stejné oblasti naopak svou síť posilují. Jako příklad lze uvést Zásilkovnu. Po celé České republice se nacházejí stovky jejích poboček. Nejde přitom o specializovaná pracoviště, Zásilkovna spolupracuje s celou řadou lokálních prodejen. Objednat zásilku si tak můžete do optiky, prodejny potravin nebo do cykloservisu.

 

Zásilkovna se navíc často nachází přímo v místě vašeho bydliště, cesta pro balíček vám tak nezřídka ušetří čas. Vedle spolupráce s lokálními podniky zřizuje Zásilkovna také vlastní boxy, takzvané Z-BOXy. Ty pro změnu mohou stát třeba na vesnici na návsi – na volně přístupném prostranství. Zákazníci tak nejsou vázáni na otevírací dobu obchodů a u boxu se mohou zastavit klidně večer po práci.

 

„Vyzvednutí zásilky ze Z-BOXu probíhá prostřednictvím mobilní aplikace Zásilkovna. Tedy k využití Z-BOXu je nezbytně nutné mít smartphone, do kterého lze stahovat aplikace. A pak už je to jednoduché: zákazník objedná v e-shopu, který doručuje se Zásilkovnou, jako výdejní místo doručení zboží zvolí daný Z-BOX, a až mu do něj zásilka dorazí, zapne si u Z-BOXu ve svém telefonu bluetooth, polohové služby a otevře naši aplikaci. Pak se schránka s jeho zásilkou sama otevře,“ upřesnil v rozhovoru pro oficiální stránky Zásilkovny z května 2021 Jan Mrózek, jeden z manažerů společnosti.

 

Výdej zásilky pak podle něj netrvá ani deset sekund. Potřebnou aplikaci označil za jednoduchou. Pracovat s ní tak dokážou i starší zákazníci. „Jednou se mi stalo, že mi volala 74letá paní, že stojí u Z-BOXu a neví, co má dělat. Na dálku po telefonu jsem jí předal instrukce a do pěti minut měla zásilku u sebe,“ uvedl Mrózek.

Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 6.9.2022

coldcall

Marketingové hovory a jejich nová pravidla

S prvním dnem letošního roku vstoupila v platnost novela zákona o elektronických komunikacích. Upravuje problematiku takzvaných marketingových hovorů.



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 18.1.2022

netbox

Nej.cz kupuje Netbox. (Nejen) Brno čeká internetová revoluce!

Brněnský operátor Netbox získá v brzké době nového majitele. Kupujícím je jiný operátor – Nej.cz. Toho vlastní holding Kaprain miliardáře Karla Pražáka.



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 9.12.2021

exekuce

Jak získat internet, když mám exekuce?

Jak je to ale s exekucemi v souvislosti s internetovým připojením? Přesněji, s pořízením připojení k internetu?



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 19.7.2021

speedtest

Jak si správně změřit rychlost internetu?

Vánoční svátky jsou za námi a řada lidí našla pod stromečkem nový notebook, stolní počítač, mobil nebo tablet. Pokud dárek splnil očekávání, ale kvůli kvalitě internetového připojení už s ním taková zábava není, je potřeba zjistit, kde může být problém.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.12.2020

solus

Jak získat internet, když jsem v SOLUSU?

Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí. 


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020