První rozhodnutí ze strany Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) padlo ve sporu mezi virtuálním operátorem Český bezdrát a jedním z operátorů takzvané velké trojky – společností T-Mobile. Podle verdiktu předsedkyně Rady ČTÚ Hany Továrkové musí T-Mobile Českému bezdrátu snížit velkoobchodní cenu mobilních dat. Mělo by se tak stát o 41 procent. Rozhodnutí ovšem není konečné, nyní se jím bude zabývat Rada ČTÚ. Není také vyloučené, že se celá kauza dostane až k soudu.
Ing. Petr Benýšek: Rozhodnutí šéfky ČTÚ je správné a odvážné
Podle Továrkové se T-Mobile v obchodním styku s Českým bezdrátem chová nepoctivě a získává nad ním konkurenční výhodu. Na maloobchodním trhu (pro koncové zákazníky – pozn. red.) totiž nabízí levnější datové tarify, než virtuální operátor. Ten v posledních pěti letech musí nakupovat data za stále stejnou velkoobchodní cenu, která ho oproti velkému operátorovi znevýhodňuje, říká jednatel Českého bezdrátu Petr Benýšek.
Šéfka ČTÚ ve sporu rozhodla na základě občanského zákoníku, který o nutnosti poctivého obchodního jednání hovoří. T-Mobile se však brání s tím, že úřad na základě této právní normy rozhodnout nemůže.
„Z našeho pohledu všechny zákonné normy vždycky předpokládají, že se máte chovat poctivě. To, že v zákoně o elektronických komunikacích není napsáno, že obě smluvní strany mají jednat poctivě, ještě neznamená, že se tak opravdu nemá jednat. Občanský zákoník je normou vyššího řádu, jeho výklad je obecně platný pro všechny normy,“ argumentuje v rozhovoru pro náš web Ing. Petr Benýšek.
Po roce a půl sporu ho považujeme za správné a odvážné.
V prosinci roku 2019 jsme telekomunikačnímu úřadu podali první návrh na rozhodnutí o ceně. Žádali jsme, aby úřad rozhodl podle paragrafu 127 zákona o elektronických komunikacích. ČTÚ si obě strany – nás i T-Mobile – pozval do svého sídla v Praze. V zasedací místnosti proběhlo jednání, které řídil úřad. Fakticky probíhalo tak, že jsme se dvě hodiny hádali. ČTÚ nakonec dospěl k závěru, že přesto jsme schopni se domluvit a stanovil dobu čtyř měsíců. Čtyři měsíce probíhalo dohadovací řízení, během nějž měla proběhnout další jednání. Do toho přišel na přelomu března a dubna 2020 Covid a jednání se přesunula do online prostředí. Proběhla ještě dvě, během nich jsme argumentovali například velkoobchodními cenami v Rakousku. Na prvním jednání s tímto cenovým modelem ze sousední země přišel sám T-Mobile. Vzali jsme to za své a spočítali to. Výsledek byl podobný ceně za velkoobchodní data, kterou jsme navrhovali. T-Mobile na to ale vůbec nereagoval. Za rok a půl z jeho strany nepřišel ani jeden protinávrh ceny. O ceně se reálně nikdy nejednalo. T-Mobile nechtěl, protože podle jeho slov ani nemusel. On totiž nemusí nic, jen to sám chce. Říkají tomu smluvní volnost. Ta, bohužel, platí jen pro T-Mobile….
Úplně konkrétní ceny zde říkat nemohu, porušil bych mlčenlivost vůči společnosti T-Mobile. Princip je nicméně takový, že jsme s T-Mobilem reálně propojeni. Obě naše sítě, EriMobile i T-Mobile, jsou propojeny dvěma způsoby. Jedním z nich je datová linka – zálohovaná gigabitová linka, kdy naše IP adresy, data a konektivita jdou do sítě T-Mobilu. Jejím prostřednictvím jsou tato data transportována našim zákazníkům. Ti tedy využívají naše IP adresy, konektivitu i mobilní telefonní číslo z rozsahu nám přiděleného od ČTÚ. T-Mobilu pak fakticky platíme za transport těchto dat a za využívání SIM karty podle ceny za jeden přenesený megabajt (MB). Jsou to ale naše data, nejsou tam IP adresy ani konektivita a dokonce ani mobilní telefonní čísla od T-Mobilu. Jedná se o náš produkt, který si sami vytváříme a nastavujeme jeho parametry. T-Mobile nám tak prostřednictvím propojení umožňuje dostat data k zákazníkovi.
Smlouva byla podepsána v roce 2015.
Je však třeba podotknout, že velkoobchodní model týkající se dat, který jsem zmínil v odpovědi na předchozí otázku, měla dříve firma GTS. S ní měly podepsány smlouvy menší společnosti a teprve ona měla podepsanou smlouvu s T-Mobilem. Roku 2015 došlo k fúzi T-Mobilu a GTS. T-Mobile tak velkoobchodní model od GTS převzal přímo pod sebe. Tím v podstatě zlikvidoval konkurenci. GTS platil za většího virtuálního operátora, který byl do značné míry nezávislý na velké trojce operátorů (T-Mobile, Vodafone a O2 – pozn. red.).
Do vztahu jsme tak nevstoupili s GTS, ale už s T-Mobilem. Lidé, s kterými o datech pořád jednáme, jsou ale původní zaměstnanci GTS. T-Mobile převzal nejen technologii, nýbrž i nejdůležitější zaměstnance.
Jednalo se o Smlouvu o propojení. Její součástí je i datové propojení na mobilní služby. V roce 2015 se udělal určitý ceník a musím říct, že na tu dobu to byla vcelku korektní smlouva. Pokud pominu, že jinou možnost jsme neměli. Prakticky nikdo jiný totiž distribuovat vlastní obsah přes jiného mobilního operátora k zákazníkovi neumožňoval. A pokud vím, neumožňuje ani dnes.
Roku 2016 byl pak ke smlouvě uzavřen ještě menší dodatek. Poté z T-Mobilu odešel člověk, který tam pracoval na pozici docela vysokého manažera. Od té doby se v podstatě neděje vůbec nic. V T-Mobilu sice pracují obchodní zástupci, ti ale nemají reálnou možnost cokoliv týkajícího se cen sjednávat. Platí stop stav.
Od roku 2016 se také rozvíjel trh s mobilními daty pro koncové zákazníky. Velkoobchodní ceny ovšem bohužel zůstaly zamrzlé. Nakupujeme tak stále za stejnou cenu. Největší problém nastal, když v létě 2019 začali operátoři nabízet neomezené datové tarify. Nebyli jsme tomu schopni konkurovat. Zákazník s neomezeným tarifem přenese velké množství dat. My data musíme platit po megabitech (megabajtech) – za cenu, která je čtyři roky, pět let stará.
Je to nadnárodní společnost. O tom hlavním se nerozhoduje v České republice, ale v zahraničí. Uvědomují si jednu věc. Kdyby na českém území vznikla konkurence na velkoobchodním trhu, najednou budete mít deset, dvacet, třicet virtuálních operátorů, kteří jsou schopní nabídnout konkurenceschopné ceny oproti těm třem velkým. To nechtějí připustit.
Věřím, že ano. Po rozhodnutí předsedkyně telekomunikačního úřadu měl T-Mobile patnáct dní na odvolání. V poslední den, kdy se mohl odvolat, podal advokát zastupující společnost T-Mobile rozklad.
T-Mobile nezpochybňuje, že by se v obchodním styku s námi choval neférově, nepoctivě. Jeho argumentem je, že ČTÚ jako orgán o sporu vůbec neměl právo rozhodnout, protože se odvolával na ustanovení občanského zákoníku. To mluví o tom, že se v obchodním styku má jednat poctivě. Jde o obecné ustanovení. Šéfka ČTÚ rozhodla v náš prospěch, protože se T-Mobile podle jejího názoru chová nepoctivě. V rozhodnutí se píše, že pokud by tak nerozhodla, došlo by k upřednostnění T-Mobilu vůči nám, což je příčinou konkurenční výhody T-Mobile oproti Českému bezdrátu.
Celý spor je teď o tom, jestli v každé právní normě musí být napsáno, že se každý musí chovat poctivě. Z našeho pohledu všechny zákonné normy vždycky předpokládají, že se máte chovat poctivě. To, že v zákoně o elektronických komunikacích není napsáno, že obě smluvní strany mají jednat poctivě, ještě neznamená, že se tak opravdu nemá jednat. Občanský zákoník je normou vyššího řádu, jeho výklad je obecně platný pro všechny normy.
T-Mobile argumentuje právě tím, že v zákoně o elektronických komunikacích není napsáno, že se musí chovat poctivě. Z toho zřejmě předpokládá, že se může chovat nepoctivě, což je ovšem nesmysl.
Samozřejmě. T-Mobile si najal jednu z největších právních kanceláří v České republice. To samo o sobě říká, že situaci nepodceňují. Spor se budou snažit co nejvíce protahovat. Pokud by padlo bezprecedentní rozhodnutí v náš prospěch, i ostatní virtuální operátoři by se mohli dovolávat změny velkoobchodních cen, které za data platí. Nejsme jediní, komu se cena za posledních pět let nezměnila. Ostatní pouze nemají sílu se soudit. Nám jde o princip. Chceme změnit něco, co podle nás není možné dále tolerovat. To jest, aby si nadnárodní firma ovládající největší část mobilního trhu v České republice mohla dělat se svými velkoobchodními partnery dle libovůle, co chce.
Vyjádření T-Mobilu vám přineseme v pondělí 10. května.
Autor: Petr Komárek, Redakce NejPřipojení.cz 3.5.2021
Vánoce jsou za dveřmi a operátoři se už nějakou dobu předhání v tom, který z nich připravil pro klienty lepší nabídku. Můžeme tedy poměrně jednoduše zjistit, kdo svým klientům skutečně nachystal nějaké výhody a kdo se snaží zákazníka pouze nalákat a udržet pomocí splátek.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 30.11.2020
Ze zveřejněných výsledků je jasné, že pásmo 700 MHz, které by nový celoplošný operátor potřeboval k vybudování sítě, si mezi sebou nakonec vydražila silná trojka T-Mobile, O2 a Vodafone.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.11.2020
Satelitní internet Starlink, jehož autorem je podnikatel a vynálezce Elon Musk, už má své první uživatele.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.11.2020
Poplašné zprávy o tom, že 5G sítě mohou být škodlivé lidskému zdraví, se s nástupem superrychlého internetu objevují na sociálních sítích a ve virtuálních médích v poměrně pravidelných intervalech.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 12.10.2020
Získat „status“ dlužníka či neplatiče není v dnešní době nijak složitá věc. Člověk se dostane do rejstříku SOLUS celkem snadno. V mnoha případech si tak znepříjemní život kvůli banální částce nebo opomenutí.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 1.6.2020
Je potřeba zdůraznit, že se nejedná pouze o změny v oblasti mobilních volání, ale také v oblasti poskytování služeb internetu.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 28.3.2020
Symbol kabelového internetu a televize, společnost UPC, začátkem dubna oficiálně končí na českém trhu. Už 1. srpna loňského roku odstartovalo slučování UPC a Vodafonu a za čtrnáct dní bude jejich fůze oficiálně dokončená.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 16.3.2020
1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.
Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020