Skype je pasé, ať žije Zoom!

Mezilidský kontakt v posledních týdnech ztrácí na popularitě, ale vídat se s přáteli nebo s kolegy z práce lze i jinak. Kvůli opatřením, která nás nutí dodržovat sociální distanc, mnohonásobně vzrostla obliba on-line komunikátorů. Na absolutní vrchol se během pár týdnů dostal nováček Zoom, který nechal daleko za sebou i letitý symbol videohovorů Skype.

zoom

Dalo by se očekávat, že v době, kdy má téměř třetina zaměstnaných Čechů možnost pracovat z domova, vyskočí obliba starého dobrého Skypu až do nebes. Opak je ale pravdou. I přes veškerou snahu dostat tento komunikátor opět do obliby, Skype již zřejmě není v kurzu. Na druhou stranu donedávna neznámé aplikace jako Houseparty a hlavně zmíněný Zoom se z prosincových 10 milionů videí denně vyšplhal v březnu na 200 milionů hovorů za den.

Jednoduchost je pro uživatele lákavá

Přesto, že Zoom si zatím největší fanouškovskou základnu našel ve Velké Británii a USA, stále větší zájem o něj mají i Češi. Hlavním důvodem, který stojí za jeho úspěchy, je jeho uživatelská přívětivost. Používat Zoom je velice jednoduché a navíc je zadarmo. Poté, co se zaregistrujete, snadno založíte místnost, do níž pak pozvete ostatní. Ti už registraci mít nemusí. Dostanou se do ní jen prostřednictvím odkazu. Zoom také do jisté míry našel díru na trhu. Komunikační platformy včetně Messengeru jsou stavěné převážně na textovou komunikaci. Když Zoom přišel čistě s nabídkou videohovorů bez registrace, měl o klienty postaráno. Navíc v době, kdy jsou lidé na home office a firmy využívají k vnitřní komunikaci telekonference, zájem o něj stále roste.

 

Abychom však vůči Skypu nebyli nespravedliví, je potřeba říci, že na tuto službu zareagoval i svými aktualizacemi. Své postupy hodně zjednodušil a rozšířil o videohovory bez registrace, které jsou dostupné na adrese web.skype.com nebo rovnou na stránkách Skype. Pro jejich užívání stačí podporovaný internetový prohlížeč (např. Chrome, Edge), bez nutnosti instalovat cokoli dalšího. I tak by se bohužel dalo říci, že Skype v tomto ohledu zaspal dobu. V okamžiku, kdy se snažil přizpůsobit moderním Windows, zvykli si uživatelé na komunikátory, kteří nabízeli videohovory ve standardním balíčku služeb.

Výhody a nevýhody

Největším chytákem na uživatele je to, že na rozdíl od Google Hangouts Meet či Microsoft Teams, je Zoom zadarmo a bez registrace. Parametry jednotlivých videohovorů jsou celkem benevolentní. Časová dotace na jeden videohovor je 40 minut a přihlášených může být až 100 účastníků. Pro různé firemní schůzky je to celkem dostatečná doba. Po 40 minutách se sice hovor ukončí, ale poměrně jednoduše se dá zavolat zpět a používat místnost, jak dlouho je třeba. Abyste videohovor mohli pořádat ze svého počítače, musíte si do něj nejprve nainstalovat obslužný program. Ten se dá jednoduše stáhnout na stránce https://zoom.us/download. Zoom se dá propojit i s běžnými firemními komunikátory, jako je například Outlook či Skype for Business.

 

Pokud byste se rozhodli, že chcete komunikovat prostřednictvím videohovorů bez toho, aniž by se vám po 40 minutách spojení přerušilo, můžete využít i placenou verzi Zoomu. Na trhu je balíček za 15 dolarů měsíčně (cca 375 Kč), který umožní vést videohovor 24 hodin v kuse. Počet účastníků zůstává na stovce. Když byste potřebovali do meetingu pozvat více než 100 lidí, museli byste zaplatit 20 dolarů (cca 500 Kč). Pak se může připojit až 300 uživatelů. Sympatické je i to, že si jednotlivé videohovory můžete uložit a v případě potřeby si je pustit znova. Navíc jako jeden z mála komunikátorů umožňuje Zoom sledovat všechny účastníky meetingu zároveň. Nezobrazuje se tedy jen ten, který zrovna mluví.

 

Z výše zmíněného by se mohlo zdát, že Zoom nabízí svým uživatelům jen samá pozitiva a nemá žádné chyby. Tak to ovšem není. Firma zaznamenala několik mezer v zabezpečení. V této souvislosti se objevil tzv. „Zoom bombing.“. Právě v jednoduchosti se totiž skrývá i velká slabina Zoomu. Jelikož uživatel potřebuje k připojení k hovoru jen krátký číselný kód, není pro hackery tak obtížné jej získat a zneužít. Stačí k tomu jednoduchý software nebo zkrátka jen natipovat čísla ve správném pořadí a rušit tak cizí videohovory. S těmito útoky už mělo zkušenost mnoho institucí po celém světě, které Zoom pro své meetingy používaly. V některých firmách už proto od užívání Zoomu upustili. Přesto, že se prozatím jednalo o poměrně banální vpády, v nichž se vtipálkové připojili do cizích videohovorů a pustili do nich například porno, může dojít i k závažnějšímu narušení. Aby k „Zoom bombingu“ nedocházelo, chce Zoom po uživatelích vytvoření hesla pro přístup. To má sloužit jako další ověřovací prvek. Spousta hovorů ho ale nemá nastavené vůbec, nebo jen základní. Problém působí i nedostatečné šifrování. Zoom své zákazníky sice informuje, že užívá end-to-end šifrování, to se však nevztahuje na samotné videohovory, ale jen na klasický chat.

 

Poměrně špatnou reklamu si Zoom před nedávnem udělal také v souvislosti s tím, že tajně těžil data z uživatelských profilů na sociální síti LinkedIn.  Data pak mohla být zneužita k získávání informací o účastnících videohovorů. Těžení informací spočívalo v tom, že jakmile se člověk přihlásil, byla společnosti automaticky odeslána jeho emailová adresa. Ta se poté přiřadila ke konkrétnímu profilu na LinkedIn a Zoom vytěžil veřejně dostupné informace. Aplikace měla bez vědomí uživatele přístup k informacím o jeho zaměstnavateli nebo pozici v práci. Problém ani tak nespočíval v tom, že Zoom získával veřejně sdílené informace, nevhodné bylo, že se tak dělo automaticky. Pokud se tedy někdo k videohovoru přihlásil pod přezdívkou, i tak byla aplikace schopna jej odhalit a informace bez souhlasu získat. Poté, co byla společnost mediálně konfrontovaná, 2. dubna funkci zobrazování informací z LinkedIn deaktivovala.

Autor: Redakce NejPřipojení.cz 20.4.2020

konec úvazků

1.4.2020 celoplošný konec úvazků!

1.4.2020 vejde v platnost novela zákona, která zamezí pokutování zákazníků za předčasné ukončení smluv.



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 3.2.2020

1 Gb/s do sedmi let!

Existence Gbit sítí - CETIN

Gigabit optikou až do domu pro milion domácností?



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 21.10.2019

Akvizice UPC

Akvizice UPC Česká republika

Novým majitelem UPC Česká republika s.r.o. se stává Vodafone a od 1.8.2019 přebírá jejich aktivity.


Autor: Redakce NejPřipojení.cz 13.8.2019

5G

Internet 5G

Pravda nebo klamání spotřebitele internetového připojení?



Autor: Šimon Čecháček C-NET.solutions 16.6.2019

Akvizice Lemo internet

Akvizice Lemo Internet a.s.

Novým akcionářem Lemo internet a.s. se stal T-Mobile Czech Republic a.s



Autor: Redakce NejPřipojení.cz 2.6.2019